Sobre els Pressupostos 2012

Article publicat a la web de Gent de Gramenet

Els darrers mesos hi ha hagut una activitat intensa per l’elaboració de la modificació de les Ordenances fiscals i Preus Públics, així com pels Pressupostos Municipals per l’any 2012.

Davant d’aquest fet, i amb els recursos disponibles, Gent de Gramenet hem fet un estudi de les diferents propostes, així com una trobada informativa de la qual vam extreure diverses propostes per a l’elaboració d’al·legacions.

A nosaltres, però, ens hauria agradat no fer-ne d’al·legacions, ja que això voldria dir que serien unes propostes sorgides del consens ciutadà. I això no ha estat així, perquè les propostes aprovades, sí han estat de consens, però tan sols del Govern Municipal, ja que han comptat amb el suport dels Grups Municipals del PSC, ICV-EUiA i CiU, el vot contrari de Gent de Gramenet i l’abstenció i negativa de la dreta més rància i xenòfoba del PP i PxC.

La nostra proposta principal, i la més obviada a la vegada, ha estat l’elaboració d’uns pressupostos participatius. Aquesta proposta es pot argumentar de moltes maneres, però hi ha una de molt simple. Com ja he dit han estat mesos intensos pels serveis municipals per tal d’adequar a les seves polítiques les ordenances fiscals i pressupostos de cara a l’any que ve; la proposta d’elaboració de pressupsotos participatius, per nosaltres, busca tres vies pràctiques: 1. Descongestionar la intensitat, i en poques setmanes i mesos, dels serveis municipals per la seva elaboració 2. El consens i la participació veïnal. 3. Adequar-les a les necessitats i propostes veïnals i dels barris.

Pel que fa a les Ordenances Fiscals i Preus Públics:

El nostre grup hem manifestat en repetides ocasions que la pujada de les taxes i impostos municipals pretén fer pagar la crisi econòmica i el mal sistema de finançament municipal a la ciutadania de Santa Coloma, als treballadors i les treballadores. És per això que, davant l’aplicació d’augment en un 3’1% d’acord amb l’augment de l’IPC i la no pujada en aquest percentatge, en gran part, dels salaris del conjunt de la classe treballadora, hem presentat diverses al·legacions (només cal veure la congelació de salaris en molts casos, i tenir en compte l’elevada taxa d’atur, que al mes de novembre assoleix la xifra de 12.868 persones).

En aquesta línia de treball, hem proposat la modificació sobre un criteri de progressivitat: és a dir, que la crisi i les retallades la paguin els rics, que paguin més aquelles persones que més tenen, i vagi en relació a la renda de cada família. També hem proposat la congelació de la taxa per retirada de vehicles i de dipòsit municipal, ja que s’apuja un 7,6% i un 30% respectivament fent agumentar l’afany recaptatori de l’Ajuntament, fent d’això un negoci municipal. Com es deia en un comentari a la nostra web: “La grua hauria de ser un servei al ciutadà “cívic” i no una mera forma d’ingrès”.

En darrer terme, i en el mateix sentit, en una ciutat on l’anomenada bombolla immobiliària ha tingut efectes devastadors, i no cal que m’arremeti a casos de corrupció urbanísitica que totes coneixem, la quantitat d’habitatges i locals buits és flagrant. Per això, hem fet referència al recàrrec del 50% de la quota líquida de l’Impost sobre Béns Immobles (IBI) sobre habitatges desocupats amb caràcter permanent. Aquesta és una mesura, la qual se’ns ha informat que ja resta recollida anteriorment, però que tal com se’ns ha dit no s’aplica. I és per això que hem presentat aquesta al·legació, per constatar la no aplicació de certes mesures que podrien pal·liar la greu situació de les arques municipals i que, actualment, està beneficiant als especuladors i la degradació d’habitatges, locals, carrers i barris.

Tot queda dit, cap de les al·legacions han estat acceptades. 

Pel que fa als Pressupostos Generals 2012:

Com ja he dit anteriorment, la nostra proposta principal ha anat en el sentit de tendir a l’elaboració dels Pressupostos Participatius que, per exemple, ja s’està començant a dur a terme en diferents poblacions, encara que sigui a diferents ritmes. I aquesta proposta, per deixar-ho clar, és, simplement, de voluntat política i en clau de participació ciutadana.

El que ens ha carateritzat a Gent de Gramenet des que vam entrar a l’Ajuntament ha estat la denúncia de sous elevats i privilegis dels polítics i els anomenats càrrecs de confiança. La denúncia feta per Gent de Gramenet els mesos de Setembre i Octubre amb els sous dels polítics locals, i que vam portar al Ple municipal en propostes concretes a través d’una moció que va ser rebutjada (ai! no els toquis la butxaca!) l’hem transformada també en al·legacions. En les al·legacions hem intentat anar més enllà, fent propostes polítiques de pràctica institucional com seria l’eliminació dels càrrecs de confiança. Però cal deixar clar, malgrat es vulgui veure així des d’alguns sectors interessats, que no només critiquem, també proposem i en clau social i de benefici per a la classe treballadora. Per fer front a la “crisi” i l’atur, cal donar exemple des de qui prén les decisions (deixant de banda els bancs, caixes i grans empresaris, clar, que són qui realment mouen els fils), la classe política (val si, fa no sé quants anys que s’han congelat els salaris i no els pugen, i a sobre enguany s’han reduit en un 5%…però que quedi clar: “les xifres són les xifres”: Podeu descarregar el full informatiu complet clicant en aquest enllaç.). I la reducció de sous, així com l’eliminació de partides de càrrecs de confiança podrien suposar un augment en partides com la Direcció de Serveis Culturals i Joventut, convivència, solidaritat i cooperació…

A banda, i no entraré gaire a parlar-ne ja que no sóc jurista i no m’acabaria d’aclarir amb les diferents legislacions, hem criticat la possible il·legalitat dels pressupostos en presentar-se amb un dèficit inicial. Però la clau no està en si es presenten amb dèficit o no, si no el veure d’on surt aquest dèficit. Una cosa seria que el dèficit vingués de propostes socials, culturals, etc…però no és el cas. El dèficit prové de l’empresa municipal Gramepark SA que és qui mou el mercat immobiliari públic de la ciutat, i no podem permetre més endeutament provocat per la “crisi” de la bombolla immobiliària i que continui afectant al veïnat, i no als crèdits i interessos dels bancs, que són qui se n’estan aprofitant.

Com era de suposar, però, cap de les al·legacions i consideracions han estat admeses.

En conclusió, cal dotar la ciutadania del protagonisme necessari en qualsevol exercici de l’actualment tant escoltada “democràcia real” i apropar la vida pública a la gent, obrir espais de decisió ciutadana reals sense tenir por, des dels poders públics, als resultats de les decisions o assumint aquest grau de “maduresa democràtica”.

Cal que continuem exigint, com hem anat fent, que s’estableixi un mecanisme de finançament just pels ajuntaments i proposar i prendre mesures en aquest sentit. Només recordar que Gent de Gramenet vam presentar al Ple Municipal del 2 de novembre una moció on es demanava la condonació del deute de l’Ajuntament amb l’Estat, és a dir, Que l’Ajuntament reclami a l’estat espanyol el no pagament dels 14.290.030€ reclamats per les bestretes de l’any 2009. Proposta que va ser rebutjada basant-se en la “lleialtat constitucional” (per sort, nosaltres, a la presa de possessió vam jurar i prometre el càrrec amb la Constitució per imperatiu legal) amb una “contra-moció”, anomenada esmena a la totalitat, presentada per l’equip de Govern (PSC, ICV-EUiA i CiU); aquesta es va quedar en acollir-se a l’aprovació d’una nova Llei d’Hisendes Locals votada a favor també per la dreta espanyolista: PP i PxC.

Sabem, que estem en una situació crítica també pels ajuntaments, una situació creada pel sistema socioeconòmic imperant i que els anomenats poders fàctics estenen i prepetuen: els bancs, caixes, grans empresaris i la classe política, entre d’altres. I per aquest fet en som conscients de les difucltats.

I és per tot això, en la crítica i la proposta que, en definitiva, i més enllà de la seva possible il·legalitat per tenir dèficit inicial, no ens agraden els pressupostos i ordenances fiscals aprovades. I copio els raonaments finals que vam realitzar al Ple municipal:

No ens agraden perquè continuen mantenint el llast de Gramepark SA, sense prendre mesures reals per acabar amb el seu dèficit i, sobre tot, amb la sagnia crònica del seu finançament per al poble de Gramenet.

No ens agraden perquè se’ns mengen els interessos dels bancs i no queden diners per als serveis municipals, la solidaritat i els benestar social. I no veiem per enlloc que el govern municipal vulgui aturar això.

No ens agraden per que tenen els ingressos inflats i això acabarà provocant més dèficit i més retallades en els propers anys.

No ens agraden perquè han intentat retallar partides de tots els treballadors i les treballadores (com la productivitat, o indemnitzacions, carrera professional, etc..) i no toquen els sous dels que més cobren ni els llocs de treball dels “mantinguts” (els polítics i càrrecs de confiança).

No ens agraden perquè mentre es retalla sense complexes en serveis bàsics a la població, es mantenen o s’incrementen tota mena de partides d’altres despeses, estudis, treballs, defensa jurídica externa, etc, a l’alcaldia i als serveis centrals.

En definitiva, no ens agraden gens perquè son uns pressupostos poc transparents, continuistes, conservadors i poc socials; a la vegada que gens de participatius. Per això hi votarem en contra.

Advertisements
Aquesta entrada s'ha publicat en Uncategorized i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s