Sobre l’ús de la bicicleta en ciutat

Tot just ara fa un any que tinc bicicleta i he aprés a anar-hi. Com diuen val més tard que mai. I és així, per mi la bicicleta ha suposat un canvi, en tant que l’empro com a mitjà de transport.

Imatge
Normalment l’ús de la bicicleta ha anat lligat al lleure i l’esport, a un hobby. Doncs bé, per a mi la bicicleta és una eina/mitjà de transport molt efectiu, lleuger i ràpid per moure’s per la ciutat. Fa unes setmanes els mitjans de comunicació van esbombar un seguit de mesures que l’Ajuntament de Barcelona vol fer efectives sobre l’ús de la bicicleta criminalitzant, sobretot, les usuàries. De la bicicleta, com amb tots els mitjans de transport cal fer-ne un ús responsable i compatibilitzar-ne l’ús i espais amb vianants i vehicles de motor.

Però el debat és molt profund i em centraré en les dificultats que ens trobem a la nostra ciutat, Gramenet. Des del punt de vista d’usuari ens trobem amb diverses dificultats lligades amb lús de la bicicleta com a mitjà de transport quotidià. Però el debat, com deia abans, és de fons en anar lligat amb el model de mobilitat urbana.

Les grans ciutats estan pensades pel transport privat motoritzat, fet que es contradiu amb la potenciació del transport públic entés com a servei i amb la sostenibilitat mediambiental. Les usuàries ens trobem que no podem emprar sovint les voreres per respecte a les vianants, i tampoc les carreteres per la perillositat que comporta compartir espai amb els vehicles motoritzats. I afegim que en una ciutat com Gramenet no es disposa de prou espai com per tenir una xarxa estesa de carril bici (actualment es circumscriu a l’entorn del Riu Besòs i La Pallaresa, entre d’altres espais). Per altra banda, podem parlar dels insuficients espais d’aparcament de bicicletes a la ciutat (també cal dir que els pocs que hi ha, no són gaire utilitzats, però puc garantir que de ben segur que va lligat a la problemàtica que estic exposant).

Actualment, l’Ajuntament està realitzant/actualitzant un Pla de Mobilitat Urbana on sembla ser es té en compte la sensibilitat de les preocupacions que he volgut fer palés unes línies més amunt. Però tanmateix, la qüestió no serà les mesures que es prenguin si no el model de mobilitat, que al meu parer ha d’anar lligat a reduir l’ús (i per tant compra i consum) del vehicle privat motoritzat, establir una xarxa real de transport públic (metro i bus) accessible a la ciutadania (tant per accessibilitat territorial com econòmica, tendint a donar un servei públic d’acord amb la realitat econòmica dels treballadors i les treballadores de la ciutat). De ben segur que si s’implementa una xarxa de transport públic efectiva, que compti també amb la participació, tant en la presa de decisions com en la construcció del model de mobilitat, del veïnat i les usuàries, podrem fer compatible l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport segur i útil per Gramenet amb els vianants i el transport motoritzat (sigui públic o privat).

Advertisements
Aquesta entrada ha esta publicada en Uncategorized. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s